Corner 1
:format(webp)/https://f303.pmo.ee/X8698mif9dcV4Lve9AAy1zXx7WeU0YhjVLvR331F.png)
Episoodid
Mootorisport on ala, kus tulevikku on pea võimatu ette näha. Rajad, millele elu sind viib, ei ole kunagi sirged – need hargnevad, tõusevad, kaovad silmist ja ilmuvad ootamatutes kohtades uuesti välja. Vähesed inimesed on seda teekonda läbinud nii mitmekülgselt, järjekindlalt ja pika kaarega nagu 97-aastane Uno Aava. Tee on viinud teda läbi motoringraja, vormelimaailma ja lõpuks tema südamele kõige lähemate ralliradade. Kõigil nendel radadel on ta liikunud kindlalt ja seisnud läbi erinevate rollide ka selle eest, et neil, kes tema järel neile radadele liiguvad, oleks kergem ja parem edasi minna.
Just liikumine ja mitte kunagi asjade pooleli jätmine on märksõnad, mis Aava teekonda mootorite maailmas kõige täpsemalt iseloomustavad. Sellest teekonnast nendel erinevatel radadel räägib ka see jõuluaegne vestlus, mis toimus ühes hubases vanalinna restoranis. Muuhulgas tuleb jutuks:
Kuidas algas see seiklusrikas teekond Aaval, keda alguses tiivustas hoopis unistus saada lenduriks? Kust tuli huvi tehnika vastu ning kuidas viis see tee lõpuks laia maailma ralliradadele välja? Millised on Aava mälestused tema seiklustest ja saavutustest maailmataseme rallidel, mille hulka kuuluvad muuhulgas osalemine ja edukalt finišisse tulemine sajandi ralliks kutsutud London–Sydney rallil ning esimese eestlasena katsevõidu võtmine maailma tipptasemel 1968. aasta Jyväskylä 1000 järve rallil (seejuures Moskvitši roolis tolleaegsete maailma tippude vastu)? Mis on Aava seisukohad talle siiani südamelähedase rahvaralli suhtes, kus ta osales veel ka 2000. aastate alguses koos tütre Anuga, kes talle kaarti luges? Aava meenutused avavad ajastu, kus auto ei tulnud valmis kujul tehasest, vaid seda arendati, parandati ja hoiti elus oma käte, mõistuse ja leidlikkusega. Juttu tuleb ka kaardilugemise ja legendi koostamise kunsti arengust – oskusest, mis kujunes Aava üheks suurimaks trumbiks ning aitas tal edukalt võistelda ka maailma tippude vastu. Vestlus viib kuulaja ka ralliradadelt kaugemale – näiteks aastatesse 1969–1973, mil Aava elas koos perega Nigeerias, aidates üles ehitada WAATECO teenindusjaamade võrgustikku. Seegi on muidugi vaid väike osa värvikast vestlusest, mis on täis põnevaid elulisi lugusid, toredaid vaheseiku ja isegi pilguheite legendaarsete Vormel Estoniate algusaaastatest, mille roolis Aava samuti tegusid tegi.
Saate lõpetab Corner 1-le omane küsimuste-vastuste kiirvoor, kus selgub muu hulgas ka Uno Aava lemmiklaul, moto ja palju muud. Ja neile, kellele ühest saatest jääb väheks, pakub jätkulugemist Uno Aava elulooraamat „Elu- ja ralliradadel“, mis inspireeris ka suure osa kuulatavast saatest. Head kuulamist!
- aasta hooaeg oli üks läbi aegade tasavägisemaid ning pakkus rohkelt põnevust. Kuigi F1 ajaloos on vaid 11 korda mindud viimasele etapile nii, et kolmel sõitjal on matemaatiline tiitlilootus, ei toonud Abu Dhabi finaal päris seda tulevärki, mida punktitabel eeldada oleks võinud.
Max Verstappen tegi ühe suurema punktikaotuse tagasituleku kogu F1 ajaloos ja andis endast maksimumi. Oscar Piastri mängis oma keerulised kaardid välja nii hästi kui suutis. Kuid lõpuks oli just hooaja alguse suurfavoriit Lando Norris see, kes võttis kaua ja sihikindlalt jahitud maailmameistritiitli, kindlustades selle kindla sõiduga kolmanda koha näol.
Hoolimata pigem vaoshoitud tiitliheitluse finaalist, oli Corner 1 täiskoosseisul – kellele liitus ka Margus Kiiver – põhjust olla elevil. Vormel 1 sai endale uue maailmameistri. Samuti nägime viimast korda rajal alates 2022. aastast kasutusel olnud generatsiooni tanke meenutavaid masinaid. Masinad, mis hoolimata oma puudustest, muutsid iga aastaga sarja järjest tasavägisemaks, kulmineerudes hooajaga, kus üle mitme aasta suutsid regulaarselt punktidele sõita kõik tiimid ning kus kiirused ja vahed üldarvestuses olid praktiliselt kokku sulanud.
Saates otsitakse vastuseid suurtele küsimustele: Millised olid võtmekohad, mis tõid Lando Norrisele tema esimese maailmameistritiitli? Kas Max Verstappen on pärast oma valitseva meistri staatuse loovutamist endiselt F1 parim sõitja? Kui täpselt läksid täide kevadises hooaja avasaates saateosaliste tehtud ennustused? Kes olid muud 2025. aasta kõige-kõigemad – nii parimad kui ka halvimad?
Saate jooksul liitub Abu Dhabist otse kohapealt ka Masinawärgi Raiko Ausmees, kes tunnistas oma silmaga terve seda eepilist nädalavahetust ning jagab värskeid muljeid raja äärest. On täiesti võimalik, et läbi tema telefoni kostab hetkeks isegi F1 maailmameistri Damon Hilli hääl.
Saate lõpuosas jagab Margus Kiiver mõtteid oma 20 aastat kestnud mootorispordisaate Piloot teekonnast. Seejärel edastavad kõik saateosalised kuulajatele oma pühade- ja uusaastasoovid – just parajal ajal, vahetult enne jõulupühi.
Ragnar Veerus on sõitja, kelle tulemused kardiroolis — mille hulka kuulub ka 2023. aasta maailmameistritiitel Rotax DD2 klassis — räägivad enda eest. Samas on ehk veel muljetavaldavam see, kuidas ta räägib oma projekti Kartletix eestvedajana kardispordist ja selle populariseerimisest. See on sõitja, kes ei suhtu kardisporti kui lävepakku kuhugi mujale, vaid kui kirge, mille iga tahku — olgu see tehniline, ajalooline või eluline — ta tahab avastada, välja tuua ning teistega jagada. Ja olgugi et ta on selle alaga tegelenud juba 20 aastat, õpib Ragnar endiselt iga päev. Saates oli ta valmis jagama mitut põnevat aspekti: mis defineerib hea kardisõitja, mis on üldse “viga” ning kuidas jõuda tihemini sellesse voolu, kus tunned, et oled võitmatu. Kuna selle kõige rajale panemiseks on ka rehve vaja, avas Ragnar ka sageli alahinnatud, kuid äärmiselt põnevaid õppetunde ja telgitaguseid seoses rehvide maailmaga kardispordis. Põnevast arutlusest ei jäänud puudu ka väike pilk kardiajalukku ning Ragnari enda karditeekond — koos eluliste ja tehniliste õppetundide ning tähelepanekutega, mis teda on saatnud. Kuna kõik need õppetunnid ja kogemused on leidnud tee ka Ragnari põnevasse Kartletixi projekti, räägime saates ka sellest, kuidas projekt algas, milliseks see on kujunenud ning kuidas Ragnar läheneb sisuloomemaailmale ja oma loovprotsessile. Lõpuks jõuab jutt muuhulgas ka Harry Potterini.
Ragnar Simuland on oma lühikese, kuid silmapaistva ringrajakarjääri jooksul jõudnud sõita nii esiveoliste V1600 klassis kui ka tagaveoliste BMW 325 Cupis. Tundub, et vahet pole, millised rattad veavad – Ragnar on toonud koju Balti meistritiitli mõlemas. 2024. aastal krooniti ta Balti meistriks esiveoliste autodega V1600 klassis. 2025 aastal tuli aga tiitel tagaveoliste BMW 325 Cupi autode peal. Sealjuures väärib märkimist ka see, et mõlemal korral oli tegu veel 2023 aastal kardirooli keeranud Simulandi debüüdiga vastavates sarjades. Ja tõepoolest, nagu vestluse käigus kiiresti välja koorub, on Ragnari teekond ehe näide sellest, kuidas null ootustega peale minna, kiiresti kohaneda ja lõpuks üllatada nii iseennast kui ka kaasteelisi. Muhedas ja kohati ka introspektiivses vestluses jagab Ragnar oma kogemusi nii sportlase kui inimesena. Juttu tuleb esiveoliste ja tagaveoliste autode erinevustest, esimestest kogemustest RS Parts V1600 Toyota Yarise ja RS Motorsporti BMW 325 Cupi autoga, aga ka sellest, kuidas on ta kiire edu kõrval suutnud säilitada külma pea ja sooja südame. Lisaks räägib Ragnar, mida on ta senine mootorispordi teekond talle õpetanud ja milliseid soovitusi annaks ta noortele sõitjatele, kes alles unistavad oma esimesest stardijoonest kardilt väljas. Vestluses ei jää puudutamata ka Simulandi eredamad seigad tiheda konkurentsi ja meeldiva atmosfääriga BaTCC ehk Baltic Touring Cars Championship alla kuuluvates võistlussarjades, muljed üle ootuste võimsatest Balti ja Poola ringradadest ja palju muud. Muidugi läheb jutt ka elule nendelt radadelt väljas – alates õpingutest kutsekoolis kuni muusikani välja.
Seekordses Corner 1 saates suundume taas rallikrossi maailma – ja seda läbi ühe heatujulise ja inspireeriva saadiku, Mirell Hintseri. Tema rallikrossi teekond ei ole küll ametlikult väga pikk, kuid autosporti on ta hinganud juba lapsepõlvest saati. Esimesed külg ees sõidud said tehtud 5–6-aastaselt, kui ta Žiguliga padi istumise all jäärajal lõbutsema pandi. Sealt edasi pole see kirg jahtunud. Tänaseks on Mirell jõudnud Eesti rallikrossi meistrivõistlustele, kus ta on kahe hooaja jooksul kogenud nii sähvatavat edu – sealhulgas 2024. aasta Eesti meistrivõistluste hõbemedalit – kui ka valusaid tagasilööke, näiteks õnnetust, mis jättis pitseri tänavusele hooajale. Kõigest hoolimata on ta jäänud rõõmsameelseks, kirglikuks ja sihikindlaks sportlaseks, kes vaatab julgelt edasi. Selles saates võtabki ta kogu oma senise teekonna avameelselt ja muhedalt kokku. Juttu tuleb ka kiiresti populaarsust koguva rallikrossi eripäradest – alates radadest ja jokkeriringidest kuni kvalifikatsioonide süsteemi ja rajaäärse meluni välja. Kuna tegu on Corner 1 saatega, siis ei piirdu vestlus kaugeltki ainult rajaga. Kuuleme, millega Mirell tegeleb siis, kui ta roolis ei istu, millise klassikalise Eesti telesarja VHS-kassettid tal siiamaani olemas on, keda ta sel suvel Õllesummeril kuulamas käis – ja veel palju muud. Lisaks avaldab Mirell esimest korda avalikkusele, mis saab olema tema uus võistlusauto järgmiseks hooajaks ning kui kaugel on selle ettevalmistused.
Seekordses Corner 1 saates on juba kolmandat korda külas Eesti kardispordi üks säravamaid nimesid Markus Kajak, kes on nüüd hakanud tegusid tegema ka kereautode ringrajasõidu maailmas. Markus liituski saatega värskelt pärast edukat debüüti Porsche 992 Michelini Endurance Cupi 12-tunnisel sõidul Spa-Francorchamps’is, kus vahepeal isegi poodiumilootus terendas. Saates räägib Kajak sellest, kuidas kauaoodatud samm kereautode maailma teoks sai ning millised on olnud selle tee suurimad üllatused, kordaminekud, tähelepanekud, säravaimad hetked ja õppetunnid. Juttu tuleb nii üleminekust kergelt ja äkiliselt KZ-kardilt raskema, ent märksa kiirema Porsche GT3 rooli, kui ka testidest ja võistlustest legendaarsetel ringradadel nagu Barcelona, Red Bull Ring ja Spa. Loomulikult võtame eraldi fookusesse ka kõik kolm seni tehtud starti: võit ja sooja amtosfääriga Estonian Grand Prix’l, imeline tõus viimaselt kohalt poodiumile Porsche Sports Cup Deutschlandi etapil, ning edukas debüüt Michelini Endurance Cupil Dream 2 Drive tiimi värvides, koos samamoodi ringrajasõidus esimesi samme tegeva Gregor Jeetsiga. Ka karditeemad ei jää tähelepanuta, sest Kajak pole oma ambitsioone selles vallas sugugi maha matnud. Vastupidi – ees ootab tiitlikaitsmine Saksamaa meistrivõistlustel ja mitmed teised põnevad stardid Las Vegaseni välja. Markus räägib avameelses vestluses sellest ja paljust muust, lisades sekka värvikaid noppeid nii võistlusrajalt kui muust elust. Nagu alati, lõpetab saate humoorikas ja tempokas kiirküsimuste voor.
Seekordne Corner 1 podcasti episood kujunes tõeliseks maiuspalaks igale mootorispordifännile, sest külla tuli legendaarne vormel 1 kommentaator ja elupõline mootorispordi fanaatik Tarmo Klaar. Nagu Klaari puhul arvata võib, jagus juttu rohkelt ja mitmel rindel.
Saade viibki kuulajad rännakule läbi Klaari muljetavaldava kommentaatori karjääri. Juttu tuleb kõigest alates sellest, kuidas 1997. aastal algas ilma igasuguse ajakirjandusliku taustata Klaari kommentaatoriteekond, kuni selleni, mis on olnud selle teekonna kõige meeldejäävamad etapid ja lood kommentaatoripingi kulisside tagant. Loomulikult viib üks teema teiseni ning lõpuks jõutakse vestluses välja nii Klaari enda lähenemisele kommenteerimisele, kui ka mitme vormel 1 ajaloo märgilise hetke ja sõitjani.
Värskelt lõppenud Ungari Grand Prix pakub samuti ohtralt kõneainet. Saates lahkavad Klaar ja saatejuht Art-Peeter Roosve käimasolevat hooaega, mille märksõnadeks on McLareni sisemine tiitliheitlus, mitmete vormel 1 võtmeisikute tiimidevahetused, moodsate F1 autode suutmatus vihmas ja veel palju muud. Et hooaja hetkeseisust terviklik pilt saada, pannakse kõigile sõitjatele ka hooaja keskpunkti „koolihinded“. Kes väärib viit plussi ja kes peab hooaja teises pooles tegema tõsise vigade paranduse?
Kõik need ja veel paljud muud põnevad teemad põimuvad muhedasse ja sisukasse vestlusesse, kus saavad kaetud nii minevik, olevik kui ka tulevik.
Seekordne Corner 1 saade on linti võetud värskete F1-filmi emotsioonide ajel, mida kõik saateosalised lindistamisele möödunud õhtul said nautida. Seega võetaksegi saates läbi kõik emotsioonid ja mõtted ühe suurima mootorisporditeemalise filmisündmuse kohta ajaloos. Mis oli hea, mis mitte, mis vääris tähelepanu ja muidugi – mis kõige tähtsam – kas lõpuks see kõik meeldis?
Selleks põnevaks aruteluks liitub Corner 1 poistega Raiko Ausmees Masinawärgist, kes jagab muuhulgas ka oma mootorispordi-fänni teekonda ja selle meeldejäävaid hetki, mille hulka läheb ka kohtumine Alain Prostiga.
Muidugi, kuna lõpuks on saates lihtsalt tegu kolme stuudiosse lahti lastud F1-entusiastiga, tuleb juttu ka käimasolevast põnevast F1-hooajast, F1 filmi eriseanssist, mootorispordi filmidest üle-üldse ja paljust-paljust muust.
Seekordses Corner 1 saates kihutavad jutud taas ralliradadele, sest külla tuleb noor ja andekas rallisõitja Grete Mia Koha. Alles hiljuti 9. klassi lõpetanud Grete Mia teekond mootorispordis on küll alles alguses, kuid juba praeguseks on tal ette näidata mitmeid põnevaid kogemusi ja saavutusi.
Saates räägime sellest, kuidas kõik alguse sai — hetkest, mil väike tüdruk Raadi lennuväljal lõbu pärast esimest korda rooli istus. Juttu tuleb Grete Mia ja tema isa ühisel jõul üles ehitatud ralliteest: kuidas nad nullist nii sõitmist kui kaardilugemist õppisid, millised olid esimesed rallisprindi poodiumikohad ning millised sihid ootavad ees tulevikus.
Lisaks sukeldume rallikogukonda Eestis ning räägime sellestki, kuidas vahel saab oma tulemusest aimu juba enne ametlike aegade nägemist — lihtsalt näoilmetest hooldusalal.
Nagu Corner 1-le omane, ei jää tähelepanuta ka elu ralliradade väliselt: Grete Mia räägib koolist, hobidest ja isegi mopeedautodest. Saate lõpuks saab vaid järeldada, et Grete Mial ja ta roosa-musta kirjul Fiestal tasub silm peal hoida.
Kuivõrd tänavune F1-hooaeg on kestnud juba viis etappi, teeb mootorispordisaade «Corner 1» esimese vahekokkuvõtte, seda koos Taavi Immatoga. Mõistagi ei saa läbi ajaloo muusikalembene «Corner 1» kamp üle ka kiusatusest Taaviga natuke muusika- ja muud juttu teha. Muuhulgas arutatakse näiteks selle üle, milliseid huvitavaid paralleele võib leida muusikuks ja sõitjaks olemise vahel.